INTERVJU: Mange artister har utnyttet Corona-isolasjon til sitt fulleste. En av dem er Sassy 009
Foto: Jonas Murstam
– Bare det å si ordet science fiction høyt, gjør at jeg føler meg mer fri og kreativ
Jeg har akkurat blitt invitert til Google Meet-samtale med Sunniva Lindgård (23) kjent under artistnavnet Sassy 009.
I helgen slapp hun låten «Ghost Town», en sang laget i samarbeid med Spotify og deres nye spillelistesatsning «Oyster». Hun pryder forsiden av spillelisten med rett under 50 000 følgere. Arbeidet med «Ghost Town» har på mange måter gått til online, og videomøter har blitt fast inventar i hverdagen til Lindgård.
– Hallo?
Hallo ja!
Vi som så mange andre har tydd til videochat og konferanser for å interagere med hverandre i pandemi-perioden.
– På starten av Corona når jeg begynte å bruke Meets så skjønte ikke jeg at man skulle mute mikrofonen sin når man var veldig mange i et møte. For hver gang det kommer en lyd – bare et lite snufs så kommer ditt bilde opp som det største i konferansen, ler Lindgård.
– Jeg skulle egentlig vært i Stockholm i Spotify sine studioer i april for å spille inn en slags live recording av hva som helst egentlig. Men så skjedde jo Corona, og da fikk jeg ikke dra dit.
Løsningen ble digital. «Ghost Town» ble spilt inn på Luft Recordings i Sandvika, labelet og studioet som spiller inn og gir ut Sassy 009 for så og bli sendt til Stockholm for miksing.
Hvordan har de siste månedene påvirket musikken som kommer ut nå?
– Det har absolutt påvirket hvordan jeg har jobbet hvert fall. Det er noe av tematikken i låta og. Det er en låt som handler om å være innelåst på rommet sitt å ville dra ut.
«I’ll stay with you online» går en linje i låta.
Hun fortsetter.
– Men kanskje enda mer en låt om å være på et sted hvor du ikke får utløp for det du har lyst til.
Mange artister virker å ha blomstret i isolasjon da. At de vokser i introverthet på en måte.
– Jeg kjenner meg igjen i det. Det har vært lenge siden jeg har hatt en så konsentrert og lang periode til å bare skape liksom.
Sist gang jeg møtte Sunniva var under årets by:Larm. Mens festivalen pågikk, begynte de første mest alvorlige Corona-meldingene å tikke inn. «Vi følger utviklingen nøye» stod det i alle pressemeldinger fra arrangørene. På dette tidspunktet var Lindgaard klar for USA-turne.
En turne som falt gjennom.
– Det er interessant hvor mye man blir vant til, sier Lindgård.
Hva tenker du på?
–Med Corona, du blir vant til den isolasjonen og alenetiden og. Jeg tror det blir lett å vende seg tilbake også. Men det blir kanskje litt ekstra nervepirrende å stå på en scene igjen.
– Corona har egentlig vært positivt for kreativiteten min, jeg fikk tid og ro til å gå i dybden på det jeg skaper, legger Lindgård til.
Finner inspirasjon i det futuristiske
Jeg syns jo låten skiller seg en del fra det du tidligere har gjort. «Ghost Town» får meg til å tenke på Prodigys Invaders Must Die (2009) og Rudimental. Uttrykket er både aggressivt og tilgjengelig samtidig – mer melodiøst kanskje.
– Har brukt mye tid på å utvikle meg som vokalist i det siste. Hvor eksplosivt kan det jeg lager bli og samtidig: hvor mye kan jeg bruke stemmen min som mer enn et instrument i instrumentalen, drøfter Lingård med seg selv.
– Det er vanskelig å plassere den sjangermessig, ikke at det er utgangspunktet med låta, men den er litt rar, grubler Lindgård.
I pressemeldingen til låten «Ghost Town» referer Lindgård til serien «Stranger Things». Forrige gang vi pratet sammen i Subjekt erklærte hun sin forkjærlighet for eldre sci-fi-filmer, kitche Blade Runner kostymer og romskipestetikk. Det er tydelig at sjangeren er noe Lindgård finner mye inspirasjon i.
– Jeg kan alltid se for meg Sassy 009 plassert i en sci-fi setting. Bare det å si ordet science fiction høyt gjør at jeg føler meg mer fri og kreativ. Jeg får tydeligere bilder på hva jeg har lyst til å lage.
– Det er et fint lim å bygge et slags narrativ med.
Når håper du å lage et sci-fi-soundtrack?
– Forhåpentligvis i nærmeste fremtid!
Hørt låten under:
spotify:track:1u2PjlxxOf3lqW15aVjU1L