INTERVJU: Houseprat med Fredfades
I dag slapp Fredfades og Jawn Rice den varme og minimalistiske «Luv Neva Fades», og i den forbindelse tok vi en dybdesamtale om housemusikk, workflow og inspirasjoner
Foto: Stian Nicolaysen & Mohamed Chakiri for Mutual Intentions.
Fredrik Øverlie kjent som Fredfades er produsent, DJ og artist fra Oppsal i Oslo. Han er en av grunnleggerne av labelet og kollektivet Mutual Intentions. En utvidet vennegjeng av kreative innen musikk og visuell kunst som blant annet huser talenter som Ivan Ave, Bendik HK og Byron The Aquarius.
Fredfades beveger seg rundt en rekke sjangre, deriblant: soul, jazz, hiphop, house og disco. Av utgivelser jeg vil trekke frem som verdt å sjekke ut er debutalbumet Warmth (2017), houseskiva Jacuzzi Boyz (2019) og sist; Tøyen Holding 2 (2020) med sin referansetunge punchline-rap. Etter å ha rappet seg ferdig for i år har Fredfades gått i gang med et nytt houseprosjekt. Et prosjekt som fortsetter samarbeidet med Jawn Rice og bygger videre på deres egne house-tolkning etablert på Jacuzzi Boyz. En type housemusikk han mener innehar mer emosjonell varme.
Hør «Luv Neva Fades» her:
spotify:track:3vjRCVMy8mqOzbhBEuJVXg
– Forrige plata vår var jo en stor fusion av mange forskjellige musikkstiler (house, jazz, boogie, disco), det ble litt som en naturlig overgang fra det jazz-pregede hiphop uttrykket vårt og overgangen inn til klubbmusikk, sier Fredfades og fortsetter.
– I 2020 så er jo klubbmusikk utrolig stort. Techno og naturvin er den nye IPA’en og alle skaterne har ditchet hiphop for lo-fi tekno, neo-acid og slikt.
Hverken Fredfades eller samarbeidspartner Jawn Rice – hvis egentlige navn John Riis er særlig opptatt av å inkorporere dagsaktuelle uttrykk og trender i egen musikk mener Fades.
– Slik jeg ser den europeiske scenen akkurat nå er at ting jevnt over er ganske hardt, kaldt og “europeisk" i lydbildet, og sånn sett tror jeg vi skiller oss ut fra mengden. Jeg for min del er veldig glad i den mer klassiske amerikanske house musikken som utstråler en del mer emosjonelt, mer kjærlighet og mer glede enn de låtene du finner på toppen av Resident Advisor og Beatport akkurat nå.
«Sequencet / ikke live-musikk»
Mitt forhold til house er begrenset, jeg tenker på Moodyman og Motor City Drum Ensemble. Hvordan beskriver du sjangeren for de uinnvidde?
– Ja, altså, opphavet til sjangeren innledningsvis var jo som kjent bare en paraplybetegnelse på alskens mulig klubb musikk de spilte på Warehouse i Chicago.
Warehouse var en profilert nattklubb etablert i 1977 som ofte blir kreditert for å ha fostret den nå etablerte Chicago-housen. Housemiljøet som har sine barnsben i Warehouse, var en trygg scene for svarte homofile menn i Chicago-området og ut fra denne subkulturen vokste den nå etablerte klubbsjangeren frem.
– Det som faller under kategorien house i dag er jo ofte klubbmusikk som historisk har vist seg å være er mer melodisk enn techno, og som også bærer sterkere assosiasjoner til opphavet sitt ifra disco, soul, jazz etc.
– Rent teknisk så er det vel en forventning i 2020 at det er sequencet / ikke live-musikk, selvom artister som Moodymann som du nevner innledningsvis, er et godt eksempel på en artist som utfordrer det statiske uttrykket og kjemper for å holde en mer organisk lyd i sjangeren.
Hvordan nærmer du deg house i 2020 da?
– Akkurat nå om dagen er jeg i en periode der jeg foretrekker en retning der man kanskje tør å bruke veldig statisk og monoton fremgangsmåte i selve produksjonen - trommene, rytmikken i låtene, og MIDI programmeringen, og deretter bruker parametere i synthene og grep i miks-prosessen for å gjøre det mer menneskelig i etterkant.
Gjennom bruk av melodi og akkorder uttrykker de det Fredfades kaller en menneskelig følelse i musikken.
Det starter ved keyboardet
Hvordan ble du introdusert i house i utgangspunktet?
– Den første house låta jeg virkelig forelsket meg i må ha vært Mr. Fingers (Larry Heard) sin klassisker «Can You Feel It». Super jazzy akkorder og bass!
Fredfades understreker at veien til house var lang og via en rekke sjangre, blant annet: hiphop, jazz, psykedelia, prog, soul, boogie og DIY.
Hvordan er workflowen annerledes med house enn når du jobber med Tøyen Holding for eksempel?
– I mye av hiphop-tingene både jeg og John har gjort opp igjennom har vi ofte startet med å sample en haug med ting, og prøvd å jobbe med det mens en skarptromme står og går i bakgrunnen.
Han fortsetter.
– Housemusikken vår er ofte laget på et spontant kick av noe vi spiller/komponerer på et keyboard selv, der og da. Eksempelvis en synthsizer eller et el-piano. Også selve lekingen med å lage synth patcher kan alene være inspirerende nok til å sette i gang en hel låt.
Grunnet Covid-19 har Fredfades fått kansellert spillinger blant annet i New York, Tel-Aviv, Helsinki, Paris, Oslo, Bergen og Trondheim. Han er helt klart skuffet over dette, men legger vennlig ved en spilleliste med musikk som inspirerer han om dagen. For vår listening pleasure.
Hør den her: