– Det er kanskje litt tabu å snakke om hvor gæren man kan bli av kjærlighet
Intervju: Murmur. (Foto: Andreas Bjørseth.)
Artisten Murmur vender tilbake med ny musikk som tematiserer det hun omtaler som symptomatisk for en moderne romanse.
Det engelske ordet «murmur» defineres som en lav mumlende hvisking eller en uklar og fjern lyd. En definisjon som er ganske fjern fra det jeg tenker på når jeg hører på Sunniva Mellbyes (28) musikk.
– Navnet kom til meg ganske tidlig i prosjektet. Mest ut av et behov for å navngi mappen med låter jeg hadde laget, sier Mellbye.
Musikken til Mellbye har blitt beskrevet som: «det perfekte soundtracket til en Winding Refn-film noir». Den er uredd, elektronisk, forførende og selvsikker.
Det musikalske kan minne om Chromatics, Grimes eller norske artister som Smerz, Sassy 009 og Jenny Hval.
Selv definerer hun musikken som en utforskning av stemninger og melodier. Hun er mest opptatt av lydene hun lager. Et lydbilde preget av mye synth, rytmer og bass.
Hun er nå aktuell med singelen «For You, Baby».
Ut med det gamle, inn med det nye
Låtskriveren og produsenten fra Gjøvik har ikke hatt musikk som sin hovedgeskjeft lenge. Det er kun de siste tre årene at Mellbye har behandlet musikken som noe utover en hobby.
– Jeg er utdannet grafisk designer og har jobbet som det. Men som årene gikk ble design mindre viktig og musikken tok mer og mer plass.
For rundt et år siden valgte Mellbye og takke nei til alle designoppdrag.
– Jeg hadde sommerferie i fjor og lå under et tre, Mellbye humrer og fortsetter.
– Jeg fikk en mail av en designkunde som var siste dråpen. Det som gjorde at jeg fikk nok. Å bestemme seg for å slutte føltes utrolig bra.
Den vanskelige kunden sparket i gang stor musikalsk skaperkraft. 2019 var et stort år for Mellbye som nå omfavnet Murmur med begge armer. Hun ga ut sitt første store prosjekt i form av Ep’en A Self-Inflicted Calm (2019) og ble en del av det turnerende bandet til venn og kollega Sassy 009.
2020
Som for mange andre ble påfølgende 2020 et introvert og rart år for Mellbye. Et år tilbragt i studio. Hun har sett mye film, hørt mye på new wave og post-punk. Resultatet ble en helt ny kommende Ep døpt Behind Your Back og singelen «For You, Baby» som er ute i verden nå.
I sangen tar Mellbye på seg en stemme som hun omtaler som ikke veldig attraktiv.
– Låten er egentlig et tilbakeblikk på en ganske mørk fase i mitt liv. sier Mellbye.
Og presierer.
– Det som blir sagt i låta er sagt med en destruktiv stemme. En desperat stemme som det var gøy å gå inn i, sier hun.
– Jeg føler at det mange ikke våger å vise den siden av seg selv hvor man er villig til å rope ut forlokkende løfter.
I låten tilbyr Mellbye seksuell erfaring, kjærlighet og seksuelle gleder. For å kunne få noens oppmerksomhet.
Er det skummelt å være biografisk?
– Man kanskje si det, men for meg er det mest skummelt at det er en tilstand jeg var i som virker så fjern for meg nå. Men som er veldig reell. Tror mange har opplevd å være der.
– Hvor man ønsker å overbevise noen, føler seg avvist eller tyr til veldig ekstreme midler for å vinne noen.
Den kommende Ep’en Behind Your Back behandler flere av disse dynamikkene. Vendinger Mellbye mener er symptomatisk for en moderne romanse.
– Dette med maktubalanse, avvisning, desperasjon og ghosting.
– At man ofte ikke ser at det skjer før det har gått altfor langt, legger hun til.
Ensomme kvinner og nybølge-film
Sammen med låten «For You, Baby» følger en musikkvideo regissert av Andreas Bjørseth (Boy Pablo, Gundelach, Sassy 009 etc.). I videoen ser vi Mellbye kledd opp i ulike 60-talls-antrekk. Både Mellbye og Bjørseth var sterkt inspirert av nybølge-film og Vogue-piker.
– Jeg fortalte Andreas om låta og hva den betydde for meg. Han fikk fort noen veldig tydelige bilder av en ensom kvinne på sommerferie. En kvinne som alltid var klar for at elskeren skulle komme tilbake til henne.
Mellbye har også samarbeidet tett med stylisten Tekla Lou Fure Brandsæter om å forme det visuelle knyttet til klærne.
– Noen scener er direkte inspirert av bestemte filmer, mens antrekkene var mye inspirert av spesifikke 60-talls modeller. Sånn som Twiggy.
Mellbye er spent på hvordan folk kommer til å tolke låten.
– Det er ikke en selvskrytete utgivelse, men et satirisk blikk på en sinnstilstand, sier hun.
– Det er kanskje litt tabu å snakke om hvor gæren man kan bli av kjærlighet. Og at det kanskje ikke blir formidlet så mye i musikken. Vanligvis er det er mer sånn: «Oh you make me crazy!» utbryter Mellbye.