Mandagslista 35
Denne uken syns jeg vi kan tenke på alle stedene rundt oss vi liker å oppholde oss. Har du en favorittcafe? En lokal butikk eller en konsertscene du vil at skal være der når pandemien er under kontroll? Tenk litt på det og vurder om du kan gjøre noe for å bidra. Om det er å skape bevissthet ved å dele en post på Instagram så er faktisk det helt greit.
Ny musikk hver mandag! Spillelisten finner du nederst i saken.
One Day – UGK. Prod: Pimp C
Vet du hva som er fint å tenke på når ting er stressende eller vanskelig? Før i tia. Ja du vet den tiden for en stund siden hvor ting var litt enklere, og du ikke levde hver dag med «maskne» og irritabel tarm utløst av stress. For før i tia hadde vi UGK. Pimp C og Bun B er sørstatsrap rett fra hjertet. Sammen med Outkast er de noe av det beste vi har i rapmusikk og det er deilig å ta en tur tilbake til det glade 90-tall og høre en ganske seriøs låt om rap-beefs og betinget soning. Men 1996 er lenge siden og «One Day» er en helt superb låt med langt hylleliv.
Not Same – Beautiful Disco, Kristoffer Eikrem, Jay Feeniks. Prod: ?
Jazz-trompetist Kristoffer Eikrem låner bort hornet og sine gudegaver som lo-fi hiphopmaker til den koreanske produsenten Beautiful Disco. Det uventede samarbeidet gikk til over Instagram og er tuftet på en felles kjærlighet for beat-kultur. På denne låten får vi en smakebit fra et kommende fellesprosjekt Eikrem og Beautiful Disco jobber med. De har for anledningen fått med seg rapper Jay Feeniks som manøvrerer den jazzete beaten med letthet.
Harmonia – Lindstrøm & Prins Thomas. Prod: Lindstrøm & Prins Thomas
«Harmonia» er den lengste låten fra comebackalbumet III (2020) og helt klart den mest fullendte på hele skiva. En åtte minutter jævel som virkelig får puste og strekke seg helt ut i senga. Det er lite space-disco i monitor. Her er det rene og mer minimalistiske elektronika-produksjoner og store synther. Driven er likevel fengende og behagelig med en akkurat passe leken basslinje og den konstante synthen som skyller frem og tilbake i øregangene er ren fløte.
Living on in Silence – Das Body. Prod: Das Body, Jorge Elbrecht
Når kan det ha vært jeg tenkte på Das Body sist? Jeg lurer på om jeg så de på Musikkens Dag for to år siden? Kan det ha vært? De spilte på Blå hvert fall og jeg er ganske sikker på at jeg digget det. Tiden gikk og jeg hadde nesten glemt Oslo-kvartetten. Men så! Fikk jeg plutselig en melding av en prest på Messenger som informerer om at de har sluppet debutalbum. Til tross for å være en frafallen pinsevenn er jeg glad jeg fulgte den smale sti akkurat denne gangen. For albumet Peregrine er en utrolig underholdene og annerledes popskive i dagens klima. Det var spesielt den veldig 80-talls-aktige «Living on in Silence» som sjarmerte meg. Synthene fikk meg til å tenke på Depeche Mode, det samme gjorde den dype vokalen. Men det er også noe veldig Arcade Fire her! Med et dryss Youth Lagoon for ordens skyld. Helt krem.
Shipwreck – Ricky Reed, Michael Sneed. Prod: Ricky Reed, Phoelix
Ricky Reed er ikke et gigantisk navn i produsentsfæren, men han produserte monsterhiten «Truth Hurts» for Lizzo. Nå har han gitt et slags debutalbum hvor han har huket tak i en bråte av kjente og ukjente artister. Her finner vi blant annet Leon Bridges og Dirty Projectors blant gjestene. «Shipwreck» er åpningslåten på et eklektisk, men jevnt over sjelfullt album. En melankolsk låt med en pitchet opp vokal og en bakpå instrumental. Sjekk gjerne ut hele albumet The Room hvis dette skulle falle i smak.
Breakin Rules – Ric Wilson, Terrace Martin, Corbin Dallas. Prod: Terrace Martin
Enda en låt laget av en av mine nye favorittprodusenter Terrace Martin. En funky hiphop-låt med deilige keys. Låten har noe veldig 70-talls over seg til å være en hiphoplåt. Sløy perkusjon og deilig koring i hooksa. Ukas danselåt.
You’re Still The One – Okay Kaya. Prod: ?
Okay Kaya covrer Shania Twain! I fjor slapp hun et magisk cover av Cher-hiten «Believe» og følger nå opp med enda en popklassiker i særegen innpakning. Låten begynner med det som ikke kan være noe annet enn ASMR-hvisking. Og hvis det ikke er det så har Okay Kaya en perfekt stemme for å tjene noen ekstra kroner på den spesielle og populære YouTube-trenden. Kayas versjon er enda mer nedstrippet enn originalen. Her er så å si bare en drone, gitar og koring som støtter opp under Kayas tekstlevering. En mer enn verdig hyllest fra en av Norges mest ålreite artister.
Mandagslista oppdateres hver mandag!
spotify:playlist:6d4Tw6HbzK5XJ1sPQvwoej