Konradsen covrer reggaeverdens største stjerne

Foto: Jonathan Bjerstedt.

– Bob Marley var veldig opptatt av «feel». Hvis du ikke har følelsen av hva musikken er, kan den aldri gjenskapes.

Den 6.februar skulle reggaeartist og ikon Bob Marley fylt 76 år. 11. mai 1981 døde han av hudkreft bare 36 år gammel.

Den jamaikanske artisten etterlot seg en tidløs verdensarv og blir av mange sett på som en av pionereene innen reggaemusikken.

Marleys låter har blitt covret av artister som Johnny Cash, Fugees, Barbra Streisand, Eric Clapton og Nina Simone. Artister som alle så låtskriveren på tvers av sjangeren han er synonym med.

Nå er det norske Konradsen som legger sitt eget avtrykk på Marleys katalog med EP’en You Can Be Loved.

Konradsen består av Eirik Vildgren og Jenny Marie Sabel som sammen lager sin helt egne blanding av folk, vise og pop. Bandet slapp debutalbumet Saints and Sebastian Stories i 2019 og vant en Spellemann for utgivelsen i 2020.

To dager i Nord-Norge.

Eirik Vildgren og Jenny Marie Sabel utgjør Konradsen. (Foto: Sara Angelica Spilling.)

Det var en gjennom en felles venn at cover-prosjektet ble satt i gang. Via bransjefestivalen Bylarm ble duoen kjent med Eric Deines, lederen for A&R-avdelingen i det profilerte indie-labelet Jagjaguwar. Et label kjent for artister som Moses Sumney, Angel Olsen, Bon Iver og norske Okay Kaya.

– I Koronapandemien startet Eric et slags overskuddsprosjekt kalt Ulyssa. Som fungerer dels som kunstprosjekt dels label, sier Sabel.

Ulyssa spurte om Konradsen kunne tenke seg å gjøre en coverplate. Da foreslo de Bob Marley.

– Det hadde vært mer åpenbart å gjøre Joni Mitchell for eksempel. Noe som ligger nærere musikken vi lager, forteller Sabel og fortsetter.

– Men da vi ble spurt om å gjøre en coverplate tenkte vi at Bob Marley var noe veldig annerledes, men også noe som var mulig å nærme seg.

Hvordan går man frem for å covre Bob Marley uten å lage reggae?

– Det var egentlig ganske rett fram, vi fant de låtene vi likte best å møttes to dager i stua til Jennys foreldre i Nord-Norge, forteller Vildgren.

– Bare to dager?

– Ja, kort og effektivt. Fra å bruke tre år på debutplate til to dager på en Marley-EP, ler Vildgren.

Falt for låtskriveren

Var det noen låter dere visste dere ville gjøre fra start?

– Jeg hadde kjempelyst til å gjøre «Waiting In Vain», sier Sabel entusiastisk.

– Det er en av de fineste kjærlighetslåtene jeg noen gang har hørt.

Visstnok er sangen om partneren Cindy Breakspeare, som Marley fikk sønnen Damian Marley med. Damian har i likhet med faren en suksessfull karriere som reggae-artist.

Ikke alle kommer inn i reggae-sjangeren og oppdager tekstene kanskje.

– Det er kanskje litt enten eller, sier Vildgren og fortsetter.

– Når man har kommet seg inn i Marleys verden oppdager du utrolig fine melodier og tekster.

Konradsen stiller seg også bak Bob Marleys tidløse budskap om ‘følelse’ i musikken.

– Bob Marley var veldig opptatt av «feel». Hvis du ikke har en følelse av hva musikken er, kan den aldri gjenskapes.

– Du må være sann til sjangeren og det du fremfører, konkluderer Sabel.

Marleys relevans

Konradsen forteller at det var noe veldig frigjørende og avslappende ved å gjøre et cover-plate. (Foto: Jonathan Bjerstedt.)

Innspillingene til You Can Be Loved ble levert til produksjon 6. januar. Dagen etter stormet en stor mobb Kongressen i hovedstaden. Plateselskapet Ulyssa bestemte seg for at EP’en måtte nå flest mulig, og ikke kun slippes i begrenset opplag på kasett, som var den opprinnelige planen.

– Hendelsen preget dem masse, og de mente at EP’en hadde låter som folk kom til å trenge, sier Vildgren.

– Jeg tror han er veldig aktuell, kanskje enda mer nå, legger Sabel til.

spotify:album:3qy2xiePtv0DE3l2YxRmts

Forrige
Forrige

Vet du hva som er enda bedre enn true-crime? Mandagslista

Neste
Neste

Vær klar for uka med Mandagslista